keskiviikko 18. toukokuuta 2011

Moottoriajoneuvojen riistohuolto

Parin kuukauden hiljaiselon jälkeen on jälleen avattava sanainen arkkuni. Hermojani koeteltiin viime viikolla oikein urakalla, eikä edes Suomen Leijonien sunnuntainen uroteko saanut minua unohtamaan kokemaani vääryyttä.

Autoni ilmastointi reistaili ensimmäisillä helteillä. Räppänöistä toki tuli ilmaa, mutta 18-asteiseksi toivottu vire oli lähempänä lehmän henkäystä. Sekä haju että lämpötila eivät miellyttäneet. Päätin huollattaa ilmastoinnin ennen alkavaa intiaanikesää. Ajoin autoni merkkihuoltoon. Niinpä, Merkkihuoltoon, jotta saisin nopean ja ammattimaisen palvelun.

Autoa viedessäni tuskailin itsekseni tulevaa laskua. Kuvittelin sen olevan jotain vähän enemmän kuin ilmastointihuollon perinteisen 100 - 300 € välissä. Silti, tyhjä pääni ja korkea verenpaine saivat minut unohtamaan hinta-arvion kysymisen. Autoni jäi yökylään paikalliselle merkkikorjaamolle ja minä katosin horisonttiin - kävellen. Seuraavana päivänä, kuinka ollakaan perjantaina, sain puhelun autokorjaamolta.

"Autonne olisi nyt valmis. Voitte tulla hakemaan." Sain töistä kyydin korjaamolle, ja jotenkin tunne hyvästä päivästä oli vahva. Kaikki kuitenkin sortui kun hymyilevä naisihminen kertoi hinnan: 1 200 €! Anteeksi mitä?! Vuoto jossain kennossa ja sen uusinta, nesteet loppu, iso purkamistyö etc. etc. etc. olivat kuulemma täysin normaalit kulut tällaiseen kolmevuotiseen autoon. Huhhuijaa. Ei siinä auttanut kuin kaivaa kuvettaan ja poistua Merkkikorjaamolta - viimeisen kerran.

Mitä tästä opimme?
A) autoa ei kannattaisi omistaa.
B) Jos se on omistettava, ei siihen paljon kannata panostaa, kun 30 000 € maksaneella autolla ensimmäiset vuodet ovat maksaneet noin 7 000 €/vuosi.
C) Mikäli viet auton autokorjaamolle - KYSY HINTA-ARVIO. Kuluttajalle annettavasta hinta-arviosta korjaamo ei saa poiketa yli 10 % ilman, että asiakkaalle ilmoitetaan asiasta. Näin tällaisia yllätyksiä ei tiskillä tule ja rahoituksen voi suunnitella etukäteen.

Aurinkoista, ja moottoriajoneuvoille kestävää, kesän jatkoa!
OP

2 kommenttia:

  1. Helppo samaistua OP:n blogiin. Kaikki olleet samanlaisessa tilanteessa joskus. Tuttu tunne merkkikorjaamolla.

    Kateellisena täytyy sanoa, että osaavat homman jopa psykologisessa mielessä. Vai oletteko kiinnittäneet tähän huomiota? Jostakin syystä nainen oli rahastamassa huoltoa OP:n blogissa. Oliko kyseessä sattuma? Nainen blogissa kertoi, että toimenpide on aivan normaali tämän kaltaisissa tapauksissa. Toinen tiskin naisvirkailijalta kuultu kommentti: oho, iso summa tästä korjauslaskusta nyt tuli. Voi, voi. Minä kun en asiasta mitään tiedä. Voit halutessasi soittaa kuitissa näkyvään numeroon ja kysyä laskun perusteita suoraan korjaamopäälliköltä.

    Hyppään tässä kohdin sen vaiheen yli jossa kaikilla kiehahtaa, naamalle nousee punakka väri ja sirryn suoraan toimenpiteisiin, joiden avulla asiassa päästään eteenpäin.

    1. Harva kehtaa aloittaa huutamisen "viattomalle" naisvirkailijalle tiskillä kun jono selän takana kasvaa jatkuvasti.
    2. Raivo ehtii toisaalta jo laantua kun viimein ehdit soittamaan korjaamon päällikölle kysyäksesi asiaa tarkoin valituin sanankääntein.
    3. Osa ei viitsi edes palata asiaan kun tietää, että rahat meni jo. Ja mikä on todennäköisyys sille, että päällikkö vastaa puhelimessa kysymykseesi seuraavasti: Asia ok, vaikka korjasimme autosi ja teimme kaiken työn, palautamme sinulle puolet rahoistasi kun esitit asiasi niin mukavasti. Ei perkele ikinä!

    Mikäli nyt kuitenkin soitat numeroon niin korjaamopäällikköä et tavoita, et sitten kirveelläkään. Vastaajassa on automaatti, joka kertoo palvelussa olevan ruuhkaa ja ohjaa puhelun takaisin sille samalle naisvirkailijalle, joka auton hakiessasi hymyili nätisti ojentaessaan sinulle kuittia perkeleen kalliista autohuollosta ja toivotti lämmintä kevättä poistuessasi paikalta. Tarkoin mietitty palvelumalliko? Totta helvetissä!

    - Tuskastunut

    VastaaPoista
  2. Hervoton hinta pelkästä ilmastoinnin huoltamisesta! Itse olen kyllä moottoripyörääni korjauttaessa saanut aina merkkihuolloista asiallisella hinnalla pärräni pois, joskin joskus palvelu on ollut täysin paskaa, koska olen nuori ja vielä naispuolinen kuski(kaiken maailman muumioita huoltoliikkeissä on vieläkin töissä). Mutta mielummin mulkkuja palvelemassa, kuin että maksaisin tuollaista summaa tuollaisesta operaatiosta! Ei voi muuta sanoa kuin jestas!

    VastaaPoista